Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

lørdag den 19. marts 2011

Nem plante og velkendt ?

Centranthus ruber albus - Sporebaldrian hvid
 De planter jeg har i haven hører ikke til de sjældne - og så er det faktisk lidt sjovt at man her på havebloggene støder på andre haveglade mennesker som alligevel ikke kender lige den plante man troede at alle kendte. Speciel fordi den er så nem at få til at vokse i bedene. En af dem er Sporebaldrian.

Billed lånt fra Wikimedia

Sporebaldrian - er et eksempel på en plante jeg troede at alle kendte - den er mega-nem - vokser på alle typer jord / lysforhold, men foretrækker sol og let jord - den er tørketålende. Den frøsår sig meget villigt - får små frø med faldskærm i stil med mælkebøtten. Så den kan komme vidt omkring.
Den mest almindelige er mørkrosa, men den findes også i en hvid Albus.



Sprorebaldrian i min skærehave sammen med hvid Katost og Knap-røllike



8 kommentarer:

  1. Jeg stødte først gang på sporebaldrian for 2 år siden da jeg et par måneder boede i England. Den groede som "ukrudt" her og der langs fortove og foralhaver. Jeg plukkede den flittigt. Men er ikke rigtig stødt på den her hjemme, jeg vil ellers gerne have fat i en.

    SvarSlet
  2. Jeg havde den i hvid i den tidligere have og var egenlig meget glad for den, men ikke her. Det var også én af de planter jeg var meget glad for - men den skal styres :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har den endnu ikke, men har købt frø, som jeg skal have sået i et solrigt/tørt bed. Der mangler jeg nogle planter, og opdagede dens egenskaber i Birgit Reimers bog "Stauder".
    Den ser smuk ud i dit skærehave.

    Hilsen Ina

    SvarSlet
  4. Du har ret Berit......Sporebaldrian er helt vildt fantastisk. Mine som er hvide står helt inde ved husmuren og danner et fint hvidt pudetæppe hele sæsonen.....faktisk er de allerede ved at vokse sig lysegrønne og store, da de står lunt. Den kan kun anbefales til de der ikke kender den :0)

    SvarSlet
  5. Tak fordi du nævner den her:) Sporebaldrian er en fantastisk plante - en af de første der blomstrer og og forsætter hele sommeren - og ja den sår sig villigt. Da jeg var i mine forældres have for allersidste gang snuppede jeg en bid af en sporebaldrian (den skarlagenrøde), en Yucca filamentosa og en julerose det er dejlige minder at have:)

    SvarSlet
  6. Hej
    Nej hel ukendt er den vidst ikke. jeg har da også fået ideen fra Birgit Remiers bog STUDER. Jeg er ved at prøve på at forspire den lyserøde, det går dog ikke helt så godt syntes jeg:(
    Den er også rigtig flot i hvid!

    SvarSlet
  7. Sporebaldrian er en herlig plante. Jeg har tit når jeg er på ferie syd på snuppet frø.
    Tak for din hilsen med hensyn til mit styrt :-)
    Man tænker sørme mærkeligt nogen gange. Men jeg er i bedring og har været i haven også i dag. Men har kun taget det lette. Håber jeg er mere stært i morgen :-)

    SvarSlet
  8. Helt ukjent for meg, kanskje den ikke trives i Norge. Den hadde forresten passet fint i min villhage!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg