Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

søndag den 26. juni 2011

Hej gule Molly... og 3 andre overraskelser


Jeg var gået forbi det sted i bedet både fredag og lørdag, men først søndag opdagede jeg inde mellem stauderne de tre søde gule Molly´er.

Update: de hedder faktisk Moly og ikke Molly - men Molly passer egentlig bedre!     Guld-Løg (Allium moly)


Molly er en lille sommer-løgplante, som jeg nu godt husker at jeg satte for mange år siden i skyggebedet, men aldrig har set noget til - det var en dejlig overraskelse, at de lige pludselig dukkede op der i år.


Næste overraskelse:


Der har stået nogen små pæon-planter fra svigermors tid inde i skyggebedet - enkelte af dem har været lidt pjevsede og har aldrig blomstret.
Nu hvor naboen har fældet et par træer, så slipper der lidt mere sol derind og i denne weekend sprang så denne lyserøde pæon ud midt i mit gule bed. Den er faktisk ret sød - selvom den er lyserød og ikke lige min yndlingsfarve. 

Gul og lyserød sammen er nok min yndlingsaversion når det kommer til farvesammensætninger - så nu skal der graves om et par uger og så skal den flyttes over til et bed med kun lyserøde og hvide blomster, som jeg bruger til buketter. I buketter kan jeg godt lide lyserøde og pink blomster.

Så kommer den tredje overraskelse:


En fin pakke fra edderkoppen - det var knopperne på høstanemonen der havde fået en hel særlig indpakning i edderkoppespind.

og så den sidste overraskelse i dag:


Jeg havde foræret min svigerinde et par fingerbølplanter sidste efterår - hjemmedyrkede fra frø i min plante-børnehave.

I min have er de aldrig blevet over 1,2 meter - men se lige hvor meget jordbundsforhold betyder for denne plante - den er blevet mindst 2 meter høj i den gode jord i bedet hos min svigerinde.

3 kommentarer:

  1. Herligt med så dejlige overraskelser - altså lige bortset fra edderkoppen!

    Har lige været hos min svigerforældre som har fået høstanemoner her fra haven. Deres gror i sandjord og er kun ca. 30 cm høje, mine er ca. en meter høje og gror lang ud over bedet. Jordbunds- og vandforhold gør en stor forskel.

    Mht. digitalis'en så vil jeg nu nok alligevel foretrække dine planters størrelse - to meter er da en kæmpe!

    SvarSlet
  2. Dejligt med overraskelser :-)
    Og den er da godt nok fin din "historiske" pæon :-)

    SvarSlet
  3. Nej, hvor er det sjovt... jeg har også lige fundet en Molly i mit gul-hvide bed. Jeg har heller ikke set noget til mine i 3-4 år. Jeg har også flyttet rundt i mit bed, så det er nok også ændrede lysforhold som har gjort det. Er det ikke utroligt at tingene bare kan ligge og vente i jorden på den måde :-)
    Din lyserøde pæon er pragtfuld, men ikke i det gule bed, det vil jeg give dig ret i.
    Jeg har sådan en have hvor tingene bliver dobbelt så høje som i min venindes :-) Så jeg kender det.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg