Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

søndag den 26. maj 2013

Den første daglilje

Jeg har 3 forskellige tidlige gule dagliljer i hver sin nuance og nu har den allerførste dagliljeblomst åbnet sig her i weekenden.
Det er alle tre nogen jeg har fået af venner, familie og kollegaer, så jeg har ikke navne på dem.

Den første her er også den højeste af de tre og den der har den koldeste gule farvetone.



Så vil jeg lige vise jer mit indkøb fra netbutikken Staudestedet - jeg fik den anbefalet af Lisbeth fra Høneballehaven sidste år.
Og jeg blev ikke skuffet - nærmere meget positivt overrasket. Det var 10 meget flotte store planter - hurtig levering i god stand.
Hele herligheden kostede kun 390 kr. og det er inklusiv forsendelse.






Staudesolsikke Helianthus 'Lemon Queen' og Daglilje Hemerocallis 'Light the Way' har jeg i forvejen og jeg er så glad for dem at jeg må have et ekstra eksemplar af hver af dem.

Så var der otte nye planter jeg må afprøve i sommerhushaven:

Belamcanda chinensis - Leopardblomst orange

Geranium phaeum var. lividum 'Majus' - Storkenæb blålilla

Perovskia 'Blue Spire' - Blåtop 100cm

Perovskia 'Little Spire' - Blåtop 80cm

Ranunculus aconitifolius 'Pleniflorus' - hvid fyldt ranunkel

Scutellaria incana - skjolddrage blå

Sisyrinchium striatum - græslilje sart gul

Alcalthaea 'Park Alle'  - Lægestokrose sart gul


Et godt tip - tag billed af dine planteskilte og give dem etiketnavn "plantskilt " i dit billedarkiv.






7 kommentarer:

  1. Tak for tippet om planteskiltene. Det ser ud til at være fine ting, du har købt. Jeg har også bestilt en Perovskia i dag, der er flere af dem du nævner, som jeg var fristet af.
    Det er tidligt med den smukke daglilje, er den med duft?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke om den dufter - jeg må prøve at huske og få tjekket det ved dem alle tre, efterhånden som de kommer i blomst. Så kan jeg skrive det ind på min fane Dagliljer.

      Slet
  2. Hej Berit.Den er da bare så fin din gule daglilje.Og sikke nogle spændende køb du har gjort......og så til en god pris.
    Perovskia har min søster,og den skal jeg ha en aflægger af.
    En hvid fyldt ranunkel står også på min ønskesedeel til mit hvide/gule bed.
    Du må vise hvor dine nye planter skal stå.God aften Knus Jette

    SvarSlet
  3. Hej Berit

    ja, egentlig ret smart det med fotos af skiltene! - især når man får et håndskrevet, som bliver ulæseligt efter nogle uger!

    Jeg er også langt fra at have dagliljer i blomst - måske er din en botanisk art? Måske en selektion af Hemerocallis minor?

    Du må have en dejlig aften.

    SvarSlet
  4. Det var et meget varieret indkøb. Vores blå sisyrinchium sprang ud i dag. De første dagliljeblomster er altid ekstra velsete.

    SvarSlet
  5. Se den liljen skinner som en sol i enslig majestet. Hvor mye lekkert du har handlet. Alltid kjekt å få planter med god kvalitet til en fin pris:)

    SvarSlet
  6. Uh det er så dejligt med nye planter, jeg har også lige købt ved staudestedet og det var også kraftige flotte eksempklare. Og det er nogle rigtigt gode skilte hun har i dem, hvis man ikke lige kan huske hvordan det nu var med højde osv. Når man nu ikke er så velbevaret i de ting....( mener mig selv her.)

    Kh
    Marianne

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg